gallery-04

Skutečný význam poměru výkonu k hmotnosti

Proč je poměr výkonu k hmotnosti užitečný ukazatel pro cyklisty? Zjednodušeně, váš poměr výkonu k hmotnosti je výkon, který je vyprodukován 1 kilogramem vaší váhy. Jakmile zjistíte svůj poměr výkonu k hmotnosti, můžete začít trénovat s maximální intenzitou a zlepšovat tak vaše výkony.

alpinechallenge2015day2-14

Poměru výkonu k hmotnosti při jízdě do kopce

Pokud jste vášnivý silniční cyklista a máte rád namáhavé tratě, je pravděpodobné, že poměr výkonu k hmotnosti pro vás bude klíčovou hodnotou, jelikož musíte často vyjet (a také přejet) na různé kopce.

Pokud pojedete ve skupině, váš poměr výkonu k hmotnosti bude při stoupání daleko znatelnější. Těžší jezdci budou muset vyprodukovat větší výkon, aby byli schopni držet tempo s lehčími členy skupiny.

Viz příklad níže, pokud Michael průměrně vyprodukuje 300 wattů a váží 95 kg a Anne vyprodukuje 250 wattů a váží 71 kg, můžete se lehce zmýlit a předpokládat, že Michael bude při stoupání rychlejší než Anne a že bude produkovat větší absolutní výkon než Anne.

Výpočet

Michael – 300/95 = 3.15 w/kg

Anne – 250/71 = 3.52 w/kg

Po objevení poměru výkonu k hmotnosti je jasné, že zatímco je Anne lehčí a produkuje nižší výkon, má větší hodnotu w/kg (wattů na kilogram) a proto bude při stoupání rychlejší než Michael.

Poměr výkonu k hmotnosti při jízdě z kopce

Pokud jedete z kopce, tabulka se obrací a gravitace hraje ve prospěch těžších jezdců. Obecně to znamená, že větší a těžší jezdci jako Michael budou při jízdě z kopce rychlejší než lehčí jezdci jako Anne.

Tip: Lehčí jezdci jako Anne mohou jet z kopce rychleji, pokud využijí aerodynamického efektu tak, že se schovají do bubliny, kterou vytvoří nějaký těžší jezdec jako Michael.

Jak vylepšit svůj poměr výkonu k hmotnosti

Dvě cesty jak zlepšit svůj poměr výkonu k hmotnosti je buď zhubnout, nebo zvýšit produkovaný výkon.

Držet dietu, abyste se dostal na svojí ideální váhu vhodnou pro cyklistiku, může být kontraproduktivní, jelikož můžete během hubnutí ztratit svalovou hmotu a díky tomu budete produkovat nižší výkon než dříve.

Nejlepší cesta je soustředit se na produkování co největšího výkonu při stálé váze a pravidelné stravě.  Aby váš výkon dosáhl maximálních možných hodnot, zkuste jeden z našich tréninkových plánů.

Při používání Wattbike můžete pořádně pochopit, co vám říkají hodnoty poměru výkonu k hmotnosti. Na základě hodnot, které vám vyjdou při úvodním testu, si budete schopni sestavit tréninkový plán, díky kterému přirozeně ztratíte váhu a zlepšíte svůj výkon a budete si tak moct cyklistiku užívat daleko víc než doposud.