Odhalení mýtů o kyselině mléčné, únavě a zotavení

usa-basketball-foam-rollers-lead

STRUČNĚ   

Existuje velký rozdíl mezi termínem kyselina mléčná a laktát a pochopení tohoto rozdílu ovlivní bolest vašich svalů, zotavení, únavu a další.

Kyselina mléčná. Známá jako „pálení ve svalu“, které cítíte při posledním opakování nebo při závěrečném sprintu. Většina sportovců označuje toto pálení za největšího nepřítele v tréninku a také za příčinu svalové bolesti a únavy. Ale co když všechno, co jste se o tomto v minulosti dozvěděli, bylo špatně? Dokonce i na těch nejvyšších úrovních sportu dochází k nepochopení této přirozeně se vyskytující sloučeniny. V prvních etapách Tour de France – po závodě, ale ještě předtím, než oblékl žlutý dres – byl Chris Froome spatřen v zákulisí, jak šlape na trenažéru a vyjíždí se. Bývalý cyklista a hvězdný komentátor Bob Roll vysvětlil, že Froome „vyplavuje kyselinu mléčnou“ z nohou, takže by měl být další den závodu méně unavený. V těchto zakořeněných teoriích je celá řada mylných představ o kyselině mléčné, únavě a dokonce o regeneraci. Je na čase, abychom si o kyselině mléčné řekli pravdu.

KYSELINA MLÉČNÁ ZMIZÍ BĚHEM MINUT

Kyselina mléčná je tvořena dvěma částmi: kyselinou a molekulou laktátu. Níže je snímek z klasické studie provedené koncem třicátých let v laboratoři Harvard Fatigue Lab, která ukazuje, jak rychle po skončení cvičení zmizí kyselina mléčná z krve (a svalů). Jednotky používané ve třicátých letech se liší od dnešních měření – 10 mg % se rovná moderní hodnotě asi 1 mmol/l. Snímek nicméně ukazuje, že po náročném cvičení jsou hladiny kyseliny mléčné zpět na výchozí hodnotě během přibližně jedné hodiny. Je pravda, že klesá rychleji chůzí nebo joggingem. Klesá ovšem i tehdy, když nic neděláte. Další věcí je pamatovat na to, že při výkonech, které trvají několik hodin, jako například většina etap Tour de France, je nepravděpodobné, že svaly produkují velké množství kyseliny mléčné ještě po čtyřech nebo pěti hodinách jízdy na kole.

LINE

KYSELINA MLÉČNÁ NENÍ ZLÁ A VAŠE SVALY NEJSOU ANAEROBNÍ

UEFA Euro 2016 - Portugal Training

Jeden z nejlepších světových vědců posledních 30 až 40 let zabývajících se pohybem byl dr. George Brooks. Dr. Brooks udával směr v mnohých ohledech, včetně toho, že kyselina mléčná není ve většině případů způsobena nedostatkem kyslíku nebo „anaerobními“ podmínkami v pracujícím svalu. On a jeho kolegové také poukázali na to, že laktátová část kyseliny mléčné může být ve skutečnosti palivem pro svaly a srdce a kyselá část kyseliny mléčné není jedinou příčinou únavy. Může se na ní podílet, únava je však způsobena řadou mnoha faktorů. Věřte tomu nebo ne, kyselina mléčná pravděpodobně nevede k „pálení ve svalu“, které si spojujeme s intenzivním cvičením. Zde je skvělé shrnutí dr. Bruce Gladdena:

„Skoro celé 20. století byl laktát považován převážně za odpadní produkt glykolýzy v důsledku hypoxie, což je hlavní příčina kyslíkového dluhu po cvičení, hlavní příčinou svalové únavy a klíčovým faktorem překyselení tkání. Od sedmdesátých let však došlo k „laktátové revoluci“… Zdá se, že zvýšená produkce a koncentrace laktátu v důsledku anoxie nebo hypoxie jsou často spíše výjimkou než pravidlem. Laktátová acidóza je přehodnocována jako faktor svalové únavy… Laktát již nelze považovat za hlavní příčinu negativních metabolických dějů, místo toho je ústředním hráčem v metabolismu buněk a celého těla …… „

KYSELINA MLÉČNÁ NEBOLÍ

Previews: The Championships - Wimbledon 2016

V osmdesátých letech minulého století byla provedena studie, jejíž autoři úmyslně působili bolesti lidem po dobu 72 hodin po ukončení cvičení tím, že je nechali běžet ze svahu. Tímto odpověděli na otázku: „Je kyselina mléčná spojená s pozdější svalovou bolestí?“

„Koncentrace kyseliny mléčné v krvi byla měřena před 45 minutovým během na běžeckém pásu a také během něj, jednou po rovině a jednou ve sklonu minus 10% (z kopce). Koncentrace kyseliny mléčné v krvi a subjektivní pocity svalové bolesti byly hodnoceny v intervalech v průběhu 72 hodin po testu. Koncentrace kyseliny mléčné se významně zvýšila při běhu po rovině, ale subjekty neměly po cvičení žádné významné svalové bolesti. Kyselina mléčná se nikdy nezvýšila při běhu z kopce, ale subjekty vykazovaly výraznou bolestivost s pozdějším nástupem. Výsledky tedy ukázaly, že kyselina mléčná s pozdější bolestí ve svalech nesouvisí.“

TAK PROČ SE FROOME VYJÍŽDĚL?

Le Tour de France 2016 - Stage Eighteen

Lidé se běžně vyjíždějí nebo využívají jiné techniky pro zotavení po závodě nebo tvrdém tréninku. Jak již bylo zmíněno výše, příčiny únavy jsou kombinací více faktorů a vyjíždění po závodu způsobuje v těle něco, co je v laboratoři těžké nějak změřit. Je také možné, že je to jen zvyk a lidé dělají to, co jim vyhovuje nebo to, co jim jejich trenéři nastaví v tréninkovém plánu. Nejdůležitějším úkolem při dlouhé a brutální sérii dnů, jako závod Tour de France, je vyhnout se dehydrataci a mít dostatek jídla a pití, aby měl jezdec k dispozici dostatečné množství sacharidů. Pokud hledáte objektivní fakta, proč používat techniky jako masáž, kompresní výrobky a koupel v ledové vodě, nenaleznete nejspíš žádné. Ledová voda nebo tzv. Kontrastní léčba zřejmě pomáhá s vnímáním únavy, ale ne s bolestivostí. Lehké cvičení a NSAID (Nesteroidní antiflogistika) jako ibuprofen nebo naproxen mohou fungovat, ale jejich účinky jsou pouze dočasné. Ve většině případů mohou být techniky regenerace shrnuty jednoduše „pokud se při tom cítíš dobře, tak to využívej i nadále“.

ZASTAVTE ŠÍŘENÍ MÝTU

Tento článek začal s údaji, které jsou 80 let staré a odhalují jeden z hlavních mýtů o kyselině mléčné a zotavení po cvičení. Neustále z komentářů slyšíme stále ten stejný starý příběh o špatné kyselině mléčné, zotavení a únavě. Myslíme si, že fráze „kyselina mléčná je špatná“ a to, co Bob Roll prozradil během Tour de France, se bude pravděpodobně ještě stokrát opakovat. Takže když opět něco podobného od někoho uslyšíte, prosím, zpravte ho o tom, že už o kyselině mléčné existují nové informace.

Michael Joyner, odborník na lidské výkony na klinice Mayo, tyto názory jsou jeho vlastní. Můžete ho sledovat na Twitteru @DrMJoyner.

Zdroj: https://www.si.com/edge/2016/07/21/debunking-myths-lactic-acid-truth-fatigue-recovery-muscle-soreness